lördag 6 mars 2010

egentid och annat trams

Vaknade ilsken efter en nästan sömnlös natt: en av våra otäcka katter kissade i vår säng sådär tjugo minuter after att jag lagt mig. Tillbringade timmar med att fundera ut bestialiska sätt att hämnas på djurriket i allmänhet (papegojan bör också straffas efter att ha dödat en stor blå hortensia) och katten i synnerhet. Åt frukost och skällde på min man eftersom han helt fräckt skulle fly vårt röriga hem för att jobba.

Alltså var min lust att träna mindre än obefintlig. Tog mig ändå samman och sprang på band, samt gjorde ett antal övningar i märkliga maskiner. Sen kom jag hem pigg och glad och ställde fram en härlig och näringsriktig frukost åt mina barn. Nä. Det gjorde jag inte. Sen kom jag hem till mitt fortfarande röriga hem med en påse bullar, väckte motsträviga tonåringar och släppte ut kissignödig hund.

Och jag har faktiskt lyckats pressa in träning måndag och onsdag den här veckan. Ändå kan jag inte låta bli att fundera över om jag inte känt mig mer harmonisk om jag istället för att svettas och få ont i vaderna hade druckit ett glas vin på Grand (det gjorde jag i o f s igår med K, men ett till då) eller gått på bio eller bara stängt in mig i en steril grotta och varit ifred. Jag menar: egentid, detta förhatliga ord, hur ska man utnyttja den om man till äventyrs har någon? Med något jobbigt och trist eller med något avslappnande och liksom trevligt?

Nu ska jag dricka kaffe som min söte äldste som kokt till mig, försöka klura ut varför dottern har prickar på magen och ev städa.

Det finns en fin blogg på nätet som listar en sak att vara glad över var dag. Det ska jag också göra. Jag går ut hårt med fyra, för att uppväga den negativa ansatsen tidigare.

1. Min goda vän M som skickar mail från Italien som gör mig glad och lycklig.
2. Solen skiner.
3. Barnen skrattar (med och utan prickar)!
4. Att två av tre katter (Jansson, Maja och Bajskatten - gissa vem som kontaminerade min nattsömn) inte kissade i vår säng.

Japp. Det var det.

ann

1 kommentar:

  1. Haha ha... riktigt roligt att läsa dina texter.. speciellt denna som hade en så målande beskrivning av "vardagslivet" och många känslor mellan raderna.. det fick mig verkligen att le!
    Precis hittat din blogg - men nu ska jag fortsätta läsa vad du hittills har skrivit.
    Lycka till med träningen!

    SvaraRadera