fredag 26 februari 2010

stefan holm och jag

Ok. Det första inlägget hade min spökskrivare skickat. Tack för det.

Nu sitter jag här och jag känner mig ungefär så som jag föreställer mig att Stefan Holm känner inför sitt uppdrag i Augustjuryn: lite, lite på fel plats. Enligt uppgift läser Holm dock 400 böcker/år (kolla läslistan på hans blogg: sådär 98%manliga författare - nice) så han har ju ett något bättre utgångsläge än jag som sannolikt inte springer så mycket som ens 400 meter om året. Å andra sidan gör jag inte anspråk på att vara någon sorts löpexpert (jag ska tvärtom pesonifiera någon sorts motsats som jag väljer att inte definiera...) Holm däremot, är i kraft av sina 400 manliga författare expert. Jag kanske kan få en plats i den där Bragdguldsjuryn? Eller bli sportkommentater?


En fruktlös jakt på ny pulka åt dottern - det finns inte en pulka att uppbåda på hela Österlen, "i mars kommer nästa leverans" tack tack - resulterade i ytterligare ett par träningsbyxor. Precis som den slarviga systern i Helena von Zweigberks fina Sånt man bara säger inleder jag varje nytt projekt i mitt liv med att införskaffa nödvändiga attiraljer. Däremot har jag misslyckats med att finna litterära förebilder; Joyce Carol Oates har skrivit om boxning, liksom Åsa Sandell och 90% av alla svenska, manliga kulturskribenter har någon gång skrivit böcker, krönikor eller essäer om fotboll (antagligen för att de har ett behov av hävda någon sorts primitiv manlighet, vad vet jag). Men löpning?

Idag skriver jag och målar tak. Imorgon ska jag testa Daniels program. I nya kläder.

Ann

1 kommentar:

  1. Haruki Murakami har skrivit "What I talk about when I talk about running" -kanske kan den vara något?

    SvaraRadera